Cheltuielile de peste 45 de milioane de lei, necesare pentru implementarea Sistemului Național de Management privind Dizabilitatea – SNMD, aprobate astăzi de Guvern

Guvernul a aprobat astăzi, printr-o Hotărâre, cheltuielile necesare pentru implementarea Sistemului Național de Management privind Dizabilitatea (SNMD) – o platformă națională centralizată pentru colectarea, stocarea și distribuirea către autoritățile publice centrale și locale, beneficiari individuali și parteneri instituționali a informațiilor referitoare la adulții și copiii încadrați într-un grad de handicap sau cei care sunt la prima evaluare pentru obținerea certificatului.

Platforma este dezvoltată în cadrul unui proiect cu o valoare totală de 45.042.464,00 lei, finanțat din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Muncii și Justiției Sociale și Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, cheltuielile urmând să fie eșalonate astfel : 784.393 lei în anul 2019, 1.712.482 lei – 2020 și 42.545.589 lei în 2021.

SNMD va permite utilizatorilor înregistraţi din cadrul instituțiilor cu atribuții în domeniul dizabilității să creeze și să gestioneze dosarele persoanelor adulte și a copiilor cu dizabilități, să urmărească, în mod centralizat, capacitățile de la nivelul centrelor rezidențiale și nerezidențiale de protecție socială și să permită utilizatorilor înregistraţi din cadrul Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități (ANPD) să aibă acces mult mai rapid la informațiile înregistrate în noul sistem informatic de la nivelul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului.

Platforma va asigura, de asemenea, introducerea de funcționalități de scanare și arhivare electronică a dosarelor persoanelor adulte și a copiilor cu dizabilități, permițându-se astfel urmărirea și consultarea lor în format electronic, precum și centralizarea managementului obligațiilor de plată a drepturilor acordate persoanelor adulte cu dizabilități, ceea ce va duce la diminuarea posibilității apariției de erori și fraude.

« Prin acest sistem, cetățenii vor avea posibilitatea să transmită solicitări către ANPD și DGASPC-uri, Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, Comisiilor de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap și Comisiilor pentru Protecția Copilului la nivel județean, prin intermediul unui portal, fără a mai fi nevoiți să se prezinte la sediul acestor instituții. De asemenea, ei vor putea găsi și informații cu privire la stadiul rezolvării solicitărilor lor », a declarat ministrul Muncii și Justiției Sociale, Marius Budăi.

Totodată, noul sistem va sprijini activitatea strategică și decizională în domeniul protecției persoanelor adulte cu dizabilități și va crea un cadru de colaborare și comunicare permanent asupra situației dosarelor persoanelor adulte cu dizabilități, a centrelor rezidențiale și nerezidențiale, precum și a asistenților personali, a asistenților personali profesioniști și a însoțitorilor persoanelor adulte cu dizabilități, pe toate palierele, prin creșterea calității actului de protecție socială.

Conform unui raport al ANPD, la data de 31 martie 2018, numărul total al persoanelor cu dizabilităţi era de 805.159. Dintre acestea, 97,76 %, adică 787.098 persoane, se aflau în îngrijirea familiilor sau trăiau independent, iar restul de 18.061 persoane (2,24 %) erau instituționalizate.