Cele mai citite

loader-image
Botoșani
03:11, 25 aprilie 2024
temperature icon 7°C
cer fragmentat
Humidity 93 %
Wind 4 Km/h
Wind Gust Wind Gust: 1 Km/h
Clouds Clouds: 55%
Visibility Visibility: 0 km
Sunrise Sunrise: 05:05
Sunset Sunset: 19:16

Ultimele Știri

PNL: Incompetența și dezinteresul CJ Botoșani și SC Urban Serv cresc taxele de salubrizare plătite la Botoșani

21 februarie 2019 | Politica

SITUAȚIA ACTUALĂ, RESPONSABILITĂȚI
Proasta gestionare a problemei gunoiului, în ultimii ani, la nivel național și local, se răsfrânge acum asupra cetățenilor și agenților economici din Botoșani. Aceștia sunt puși în situația de a plăti, la propriu, costurile cauzate de inerția celor care administrează instituțiile și societățile implicate în managementul deșeurilor, în primul rând a Consiliului Județean Botoșani și a Societății Urban Serv.
Dezinteresul manifestat ani în șir în privința adaptării la rigorile europene în privința colectării selective a deșeurilor face ca în acest an prolema să le explodeze în față tuturor botoșănenilor.
1. La nivel național
Amânată și răs-amânată de o guvernare a cărei unică preocupare a părut a fi subordonarea Justiției, adaptarea legislației interne la directivele Uniunii Europene și la recomandările Comisiei Europene în privința managementului deșeurilor a demarat tardiv, prin apariția OUG 74/2018 și a Legii nr. 31/2019.
2. La nivel local
Consiliul Județean a dovedit dezinteres și nepricepere (ca să nu spunem mai mult) în administrarea depozitului ecologic de la Stăuceni. Societatea desemnată prin licitație să opereze la Stăuceni, Diasil Service SRL Suceava, și-a impus în mod constant, fără mari dificultăți, punctele de vedere privind activitatea desfășurată acolo (care nu cuprinde efectiv, până în prezent, și partea de selectare a deșeurilor) sau tarifele (majorate consistent, cu acceptul CJ, la sfârșitul anului trecut). Consecința? Costuri mari, transferate până la urmă pe umerii beneficiarilor serviciilor depozitului așa-zis ”ecologic” (deocamdată funcționează ca o ”rampă de gunoi” de pe vremuri), implicit pe umerii cetățenilor și agenților economici din municipiul Botoșani.
SC Urban Serv, preocupată exclusiv de războaie interne între personaje promovate de factorul politic, nu a făcut nimic pentru a stimula colectarea selectivă a deșeurilor, în vederea reducerii costurilor. Cocoloșită de majoritatea politică din consiliul municipal, conducerea societății a devenit un fel de stat în stat, ajungând doar să solicite periodic majorarea taxei de salubritate suportată de botoșăneni (persoane fizice și juridice) pentru a-și acoperi ineficiența. Lipsa de implicare până și în furnizarea datelor tehnice privind colectarea deșeurilor la nivelul municipiului (cantități exacte, tipuri de deșeuri, număr de beneficiari ai serviciului etc) a dus la imposibilitatea de a calcula exact indicele de corecție a taxelor percepute de la agenții economici, în raport cu singurul standard existent în legislația noastră la această dată (SR EN 13400/2016). Firmele care își desfășoară activitatea la Botoșani au fost private astfel de șansa de a beneficia de tarife mai mici, prin aplicarea unei reduceri mai consistente decât cea obținută prin actualul indice (minus 0.35, adică minus 35% din taxa standard dată de normativul amintit).
ROLUL UAT MUNICIPIUL BOTOȘANI
Municipalitatea are rolul de a colecta de la populație și agenții economici taxa stabilită în baza Acordului Financiar impus de ADI Ecoproces și de a o vira în cea mai mare parte (minimum 84%) către Consiliul Județean. Reprezentantul intereselor UAT Municipiul Botoșani (implicit al tuturor botoșănenilor și al agenților economici din Botoșani) în relația cu ADI Ecoproces este viceprimarul Cosmin Andrei.

SOLUȚII POSIBILE, TERMENE
Municipalitatea este direct interesată să sprijine populația și agenții economici pentru a beneficia de tarife și taxe cât mai mici. Există toată disponibilitatea de a contribui la găsirea soluțiilor optime pentru atingerea acestui obiectiv, chiar dacă rolul oficial în lanțul gestionării problemei deșeurilor este relativ redus.
Scăderea facturilor plătite de populație și de agenții economici botoșăneni este posibilă doar printr-o implicare reală, rapidă și consistentă a factorilor amintiți – Consiliul Județean, ADI Ecoproces, Urban Serv, Diasil Service – în resetarea modului defectuos în care se face în prezent managementul deșeurilor la Botoșani și punerea în funcțiune (perfect posibilă!) a unui mecanism de gestionare a deșeurilor conform cu rigorile europene, transpuse acum intempestiv și în legislația internă. Principiul care trebuie înțeles de toată lumea și care nu poate fi eludat este ”Plătești cât produci”. Mai exact, plătești mai puțin doar dacă produci mai puține deșeuri, iar acestea sunt selectate și pot fi reciclate.
Fără nicio păcăleală, 1 aprilie este termenul limită pentru soluționarea problemelor legate de taxa specială de salubrizare. Ce nu s-a făcut în ani și ani de zile va trebui pus la punct în acest răstimp. Soluții există și pot fi aplicate în timp util, cu condiția ca fiecare parte implicată să-și facă temele.
Dacă, însă, responsabilii amintiți mai sus nu pot sau nu vor să își depășească limitele de interes și de pricepere pentru a produce un management corect al deșeurilor, singurul care nu generează costuri ridicate, atunci taxele percepute de la populație și agenții economici pentru simpla depozitare a deșeurilor, adică ceea ce se întâmplă în prezent, vor rămâne mari.

Distribuie pe rețelele sociale:

Din aceeași categorie:

Cele mai citite

Ultimele Știri