Incluziune educațională prin artă la ”Elie Radu”

Apropierea elevilor de școală se poate face prin multe metode, iar folosirea artei este una dintre cele mai eficiente. Au descoperit metoda și o folosesc cu succes și liceenii de la Liceul Tehnologic ”Elie Radu” Botoșani, grație unui proiect Erasmus+ accesat de unitatea de învățământ.
Ideea a pornit de la necesitatea școlilor partenere de a găsi noi practici inovatoare care să-i ajute pe elevi să-și depășească rezultatele școlare slabe datorate situației lor sociale sau financiare deficitare. Se dorește combinarea studiilor de artă cu cele despre mediul înconjurător pentru a stârni motivația elevilor de a-și termina studiile și de a continua cu studii ulterioare.
Profesori și elevi din România, Spania, Italia și Turcia și-au ales ca metode terapia prin artă, a strategiilor VTS (Visual Thinking Strategy – Gândire Strategică Virtuală), ca modalități de a îmbunătăți incluziunea elevilor, de a-i determina să se exprime și să-și elibereze anxietățile și grijile într-un mod productiv și pozitiv. Terapia prin artă are un potențial care este subutilizat în cele patru țări partenere, spre deosebire de alte țări europene în care metoda este larg răspândită. Activitățile urmăresc crearea de produse artistice care să implice toți elevii: elevi silitori, elevi cu performanțe medii, cu risc de excluziune socială, precum și elevii cu CES.
Proiectul a început prin participarea unor profesori de la liceul botoșănean, în septembrie 2021, la cursuri de ”Terapie prin Artă” la Institutul GrefArt din Barcelona, timp de o săptămână. Apoi în luna noiembrie a aceluiași an, o altă serie de profesori a participat la cursuri de VTS la Muzeul Picasso din Barcelona, Spania. Zilele trecute a avut loc o nouă serie de întâlniri, de data aceasta musafirii sosind la Botoșani din Spania și Turcia, cei din Italia nereușind să ajungă.
Profesorii și elevii Liceului Tehnologic ”Elie Radu” au pregătit diferite activități în cadrul școlii: prezentări despre pădurile și rezervațiile naturale din zona noastră, atelier de terapie prin muzică și dans popular tradițional, doodle art, atelier de olărit la Atelierul de Ceramică Kuty, atelier de creații florale, activități VTS utilizând picturi românești dar și internaționale. De asemenea, colegii lor de la Liceul De Artă ”Ștefan Luchian” din Botoșani i-au primit într-o vizită la ei acasă pentru a vedea cum își desfășoară activitatea niște adevărați artiști, musafirii admirând atelierele și programul artistic pregătit de elevi. Au fost incluse în vizitele realizate Centrul Istoric al Târgului Botoșaniului, Muzeul Etnografic, Galeriile de Artă ”Ștefan Luchian”, dar și Muzeul de Științe ale Naturii din Suceava, Cetatea Sucevei și Muzeul Satului Bucovinean, pentru cunoașterea florei, faunei, culturii și tradițiilor zonei.
”Elevii, deși stingheri la început, după ce au participat împreună la activități, au conștientizat că au hobbyuri, temeri, vise, frustrări, dorințe și plăceri comune. Arta, prin formele ei diverse, i-a apropiat și i-a făcut să nu mai vadă diferențele dintre ei ci doar asemănările. Mulțumesc colegilor și elevilor liceului nostru pentru implicare și entuziasm. ”, ne-a explicat profesorul coordonator Forțu Dana Magdalena. Alături de directorul Marandiuc Cornelia și de patru elevi botoșăneni, aceasta a participat și la ultima mobilitate din cadrul proiectului ”Arts for inclusive education” în Yomra, Trabzon, Turcia.
Proiectul ”Arts for inclusive education” este unul de parteneriat pentru creativitate, cooperare pentru inovare și schimb de bune practici, iar partenerii Liceului Tehnologic ”Elie Radu” din Botoșani sunt Muzeul Picasso, Asociația Grefart – Grup de cercetare și formare prin art-terapie și IES La Guineueta din Barcelona, Spania, Institutul Statal Giovanni PaoloII, Catania, Italia și Școala secundară centrală Yomra din Yomra, regiunea Trabzon, Turcia.

(Visited 9 times, 1 visits today)