Drumul Botoșani – Târgu Frumos a devenit o Fata Morgana din cauza unor nepricepuți ce s-au aciuat la putere acum doi ani.
Infrastructura rutieră a județului este o prioritate doar la nivel declarativ pentru liberalii și useriștii botoșăneni, iar ceea ce se întâmplă acum pe DN 28B, Botoșani – Târgu Frumos este oglinda vie a nepriceperii și a imposturii lor.
„De-a lungul anilor și-au făcut un titlu de glorie din a se lăuda că au soluții pentru a rezolva această problemă spinoasă a județului, au promis «marea cu sarea», dar acum arată cât sunt de neputincioși. Și pentru că nu au rezultate, se laudă cu munca depusă de ani de zile de social-democrați, pentru că nu sunt în stare să ducă la bun sfârșit un proiect matur pe care l-au moștenit, așa cum este cel al drumului Botoșani – Târgu Frumos, darămite să pornească altele noi”, a declarat deputatul PSD Marius Budăi, vicepreședintele Camerei Deputaților.
De la începutul anului, rând pe rând, domnii parlamentari PNL Șoptică și Achiței ne tot „amenință” cu începerea lucrărilor la cel mai important drum național din județ, dar, din păcate, nu fac decât să ne vândă gogoși pentru a acoperi realitatea crudă: La drumul Botoșani – Târgu Frumos NU SE LUCREAZĂ!
„Ordinul de începere a lucrărilor se va da pe 5 mai 2021… Precizez anul pentru că este important”, spunea, la începutul lunii martie, Costel Șoptică, deputat și președintele PNL Botoșani. În urmă cu o lună, când Ludovic Orban a venit la Botoșani pentru a-și face campanie electorală, într-o demonstrație de forță s-a decapat drumul pe o sută de metri la ieșirea din Târgu Frumos și s-au cărat două-trei roabe de piatră la Lebăda. Atât și nimic mai mult! În schimb, liberalii au politizat tot ceea ce însemnă Secția Drumuri Naționale (SDN) Botoșani, angajându-și direct pe funcții de conducere rudele și apropiații. Asta înseamnă meritocrație, profesionalism și guvernare pentru botoșăneni în viziunea liberalo-useristă!
La sfârșitul săptămânii, DRDP Iași a recunoscut oficial că lucrările sunt departe de start, pentru că „proiectul tehnic este în faza de avizare la nivelul CTE al CNAIR, premergătoare avizării planului de management al traficului și de instituire a restricțiilor”.
Asta înseamnă că sunt mici șanse ca în această vară să se lucreze la drumul Botoșani – Târgu Frumos!
„Guvernarea PSD a lăsat licitația aproape finalizată, a obținut finanțarea europeană, în timp ce guvernarea PNL a tergiversat desemnarea câștigătorilor luni bune. La mai bine de un an de la finalizarea licitației, încă nu s-a trecut de faza de avizare a proiectului făcut de firma care a câștigat licitația și doar o minune va face ca lucrările să înceapă în această vară. Responsabilitatea este exclusivă a PNL, care a avut în Guvernul Orban un secretar de stat la Transporturi din Botoșani, și a USR, care gestionează portofoliul de la Transporturi”, a mai arătat Marius Budăi.
Nici liderii USR Botoșani, care, în trecut organizau proteste pentru modernizarea acestui drum, nu știu pe unde să mai scoată cămașa și caută să arunce vina pe alții, deși proiectul tehnic al drumului Botoșani – Târgu Frumos, cel care „a trebuit modificat de trei ori” și care nu trece de faza de avizare, trebuia finalizat până la finele anului trecut, însă a fost făcut de constructor în timpul ministeriatului colegului lor de partid, Cătălin Drulă.
„Domnilor guvernanți, lăsați ipocrizia și apucați-vă de treabă! Sunteți la putere de peste un an și jumătate și, deși vă lăudați că iubiți Botoșaniul, că sunteți specialiști în drumuri, nimic nu se vede în spatele dumneavoastră! Botoșănenii nu mai au răbdare și nu vă mai înghit gogoșile pe care le reîncălziți lună de lună! Nu sunteți în stare să faceți un drum lăsat cu adevărat «la cheie», darămite să porniți altele! Domnilor, treziți-vă până nu e prea târziu! Nu îngropați viitorul județului Botoșani! Botoșănenii au dreptul la drumuri decente, un drept pe care îl clamați atunci când erați în opoziție, dar de care nu vă mai pasă acum, când sunteți la putere!
Solicităm conducerii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerului Transportului să preia managementul acestui proiect la nivel central, pentru că DRDP Iași și SDN Botoșani și-au dat măsura incompetenței și au pus în pericol o finanțare europeană de zeci de milioane de euro”, a conchis deputatul PSD Marius Budăi.
DN28B: Botoșani – Târgu Frumos – scurt istoric
14 decembrie 2017: Guvernul PSD condus de Mihai Tudose aprobă indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Modernizare DN 28B Târgu Frumos – Botoșani km 0+000-km 76+758”. S-au prins banii necesari investiției în Legea bugetului, iar parlamentarii liberali botoșăneni au votat împotriva acestei legi, implicit împotriva modernizării drumului Botoșani – Târgu Frumos.
mai 2018: CNAIR a demarat prima licitație, care a eșuat pe 22 ianuarie 2019 pe motiv că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme;
6 martie 2019: CNAIR a lansat cea de a doua licitație;
1 iulie 2019: Trei oferte au fost depuse pentru modernizarea Botoșani – Târgu Frumos;
4 noiembrie (momentul investirii Guvernului Orban): Licitația era pe finalul evaluării financiare, trebuind doar desemnat câștigătorul;
12 martie 2020: Cu o întârziere de peste patru luni, CNAIR anunță asocierea Aqua Parc – Mavgo Holding – Vahoslav – Trameco drept câștigătoarea licitației, dar semnarea contractului s-a amânat;
20 mai 2020: CNAIR face un exercițiu de imagine și anunță semnarea contractului. Potrivit site-ul de achiziții publice, pe 2 iunie 2020 a fost atribuit contractul;
15 iulie 2020: S-a predat amplasamentul constructorului. Din acest moment curg cele cinci luni pentru realizarea proiectului tehnic și obținerea tuturor avizelor;
15 decembrie 2020: Data la care ar fi trebuit să înceapă lucrările de modernizare;
23 decembrie 2020 (momentul investirii Guvernului Cîțu): Proiectul tehnic nu este gata;
17 ianuarie 2021: Președintele PNL Botoșani, deputatul Costel Șoptică: „Până pe 30 martie vom avea autorizația de construcție pentru drumul Botoșani – Târgu Frumos”;
5 martie 2021: Președintele PNL Botoșani, deputatul Costel Șoptică: „Ordinul de începere a lucrărilor se va da pe 5 mai 2021… Precizez anul pentru că este important”;
5 mai 2021: Președintele PNL Botoșani, deputatul Costel Șoptică: „Chiar dacă, ca și documente nu s-au întâmplat lucruri, sunt bucuros că se lucrează intens la nivelul organizărilor de șantier”;
12 iunie 2021: Ludovic Orban vine în campanie electorală internă la Botoșani. Constructorul decapează o sută de metri la ieșirea din Târgu Frumos și aduce trei roabe de piatră la Lebăda;
Iulie 2021: Constructorul își retrage utilajele de pe șantier;
16 iulie 2021: La un an de la predarea amplasamentului constructorului, DRDP Iași recunoaște oficial că lucrările sunt departe de start, pentru că „proiectul tehnic este în faza de avizare la nivelul CTE al CNAIR, premergătoare avizării planului de management al traficului și de instituire a restricțiilor” ;
31 decembrie 2023: Data până la care pot fi cheltuite fondurilor europene. Au mai rămas 29 de luni! Termenul de execuție al drumului este de 24 de luni!